NZOZ "Śródmieście" SP. Z O.O.

31-146 Kraków, ul. Długa 38

Dla pacjenta

Podstawowy katalog PRAW PACJENTA został określony w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.u. z 2016 poz. 186 z późn. Zm.).

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta mieści się w Warszawie przy ul. Płockiej 11/13.

Bezpłatna infolinia: 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 21.00.


Pacjent ma prawo do:

  • Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
  • Informacji o swoim stanie zdrowia;
  • Zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia;
  • Wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
  • Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
  • Poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • Dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych;
  • Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
  • Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
  • Złożenia skargi w przypadku naruszenia praw pacjenta lub niezadowalającego załatwienia sprawy. 

Skargę można złożyć u:

  • Kierownika Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Śródmieście” sp. z o.o.
    31-146 Kraków, ul. Długa 38, tel. 12 634 34 64
  • Rzecznika Praw Pacjenta (w sytuacji naruszenia praw pacjenta)
    Biuro Rzecznika Praw Pacjenta adres: ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
    Bezpłatna infolinia: 800-190-590 (czynna całą dobę) ; fax. 22 506 50 64; e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
  • Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (w przypadku dotyczącym dostępności do świadczeń medycznych, jakości lub odpłatności za świadczenia medyczne)
    adres do korespondencji: ul. Józefa 21, 31 -056 Kraków; Obsługa klienta: ul. Wadowicka 8W, 30–415 Kraków, tel. 12 298 83 21; e-mail: kancelaria@nfz-krakow.pl
  • Pełnomocnika ds. Ochrony Praw Pacjentów i Osób Niepełnosprawnych Siedziba: ul. Żurawia 4 A, 00- 503 Warszawa; Telefon 538 117 590; e-mail: sekretariat.bon@mrips.gov.pl, Adres korespondencyjny: ul. Nowogrodzka 1/3/5 00-513 Warszawa, e-mail: sekretariat.bon@mrips.gov.pl
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej działającego przy:
    - Okręgowej Izbie Lekarskiej w zakresie naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza i etyki zawodowej ul. Krupnicza 11A, 31-123 Kraków; tel. 500 379 375; email: biuro@oilkrakow.org.pl
    - Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych w zakresie naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu pielęgniarki i położnej www.moipip.org.pl ul. Szlak 61, 31 – 153 Kraków; tel. 12 422 88 54 lub 12 430 07 23 ; e-mail: biuro@moipip.org.pl
  • Urzędu Ochrony Danych Osobowych (www.uodo.gov.pl) w przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych np. w sytuacji zastrzeżeń do zachowania poufności przechowywanej dokumentacji, jej zabezpieczenia przed zgubieniem czy kradzieżą

W razie złej jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych skarga może być wniesiona osobiście przez osobę ubezpieczoną lub przez osobę przez nią upoważnioną, w formie pisemnej, telefonicznej (12 6343464); za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail: nzozsrodmiescie@interia.pl ) lub poczty tradycyjnej do wymienionych wyżej podmiotów.


Ochrona dzieci

Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z dzieckiem-pacjentem w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Śródmieście” Sp. z o.o. – wersja dla dzieci:

Drogi pacjencie!

Jesteś tu, ponieważ potrzebujesz naszej pomocy.

Pamiętaj, że Jesteś dla nas ważny! Zrobimy wszystko co w naszej mocy, żeby Ci pomóc i chcemy abyś czuł się u nas jak najlepiej, dlatego:
1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.

2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.

3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało!

4. Jeśli chciałbyś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, czy w poradni – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą i odpowiednio zareagować.

5. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.

6. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.

7. Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był bezpieczny.


Przy rejestrowaniu pacjenta wymagane jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego tożsamość:

  • dla osoby dorosłej:
    Dokument potwierdzający tożsamość (np. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy)
  • dla osoby małoletniej:
    Dokument potwierdzający tożsamość dziecka (książeczka zdrowia dziecka, legitymacja szkolna do ukończenia 18 r.ż.) Dokument potwierdzający tożsamość przedstawiciela ustawowego albo opiekuna prawnego lub faktycznego