Podstawowy katalog PRAW PACJENTA został określony w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.u. z 2016 poz. 186 z późn. Zm.).
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta mieści się w Warszawie przy ul. Płockiej 11/13.
Bezpłatna infolinia: 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 21.00.
Skargę można złożyć u:
W razie złej jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych skarga może być wniesiona osobiście przez osobę ubezpieczoną lub przez osobę przez nią upoważnioną, w formie pisemnej, telefonicznej (12 6343464); za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail: nzozsrodmiescie@interia.pl ) lub poczty tradycyjnej do wymienionych wyżej podmiotów.
Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z dzieckiem-pacjentem w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Śródmieście” Sp. z o.o. – wersja dla dzieci:
Jesteś tu, ponieważ potrzebujesz naszej pomocy.
Pamiętaj, że Jesteś dla nas ważny! Zrobimy wszystko co w naszej mocy, żeby Ci pomóc i chcemy abyś czuł się u nas jak najlepiej, dlatego:
1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało!
4. Jeśli chciałbyś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, czy w poradni – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą i odpowiednio zareagować.
5. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
6. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
7. Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był bezpieczny.